woensdag 18 januari 2012

It takes two to tango

Maandagochtend had ik een afspraak met mijn Director of Studies (DoS). Ik was meteen onder de indruk van het New College. Wat een prachtig gebouw, stukken beter dan die Oostblokarchitectuur in Nijmegen. Mijn DoS is gelukkig erg aardig en behulpzaam. We hadden al snel geregeld welke cursussen ik zou gaan volgen, logisch gezien ik dit al had moeten regelen voor ik hierheen kwam. Het is echter nog wel mogelijk om te switchen in de eerste twee weken. Ik heb nu maar vier uur college per week, belachelijk weinig! Het komt dus nog meer neer op zelfstudie dan in Nijmegen. Ik vraag me af hoe dat gaat bevallen. Daarna heeft ze me een rondleiding door het gebouw gegeven. Ik ben zelf nog even in de bieb gaan kijken, ook deze is erg mooi.

Ik had echter nog geen studentenkaart. Dat leek me niet zo'n probleem, in Nijmegen gebruikte ik dat ding eigenlijk alleen om korting te krijgen in de Refter, maar het bleek wel erg lastig. Je hebt je kaart hier namelijk nodig om de gebouwen binnen te komen, anders moet je telkens aanbellen en uitleggen wie je bent en wat je komt doen. Mijn DoS wist echter ook niet waar ik mijn kaart kon ophalen. Later op de middag kwam ik erachter dat ik hiervoor naar de centrale bibliotheek moest. Eigenlijk had ik daar 's ochtends heen gemoeten, omdat ze de eerste helft van het alfabet in de ochtend wilden doen. Het was echter geen probleem dat ik wat later was en ik kreeg mijn kaart meteen mee, jippie! Blijkbaar krijg je ook in veel winkels, restaurants en pubs korting met je studentenkaart, daar ga ik maar goed gebruik van maken.

Toen ik aan het eind van de ochtend wegging bij het New College zag ik dat direct daaronder de National Gallery ligt. Ik had nog de hele dag voor me en de National Gallery is gratis, goede reden om een kijkje te gaan nemen. Helaas was de Schotse afdeling in de kelder net deze middag gesloten, maar verder was er genoeg te zien. Ze hebben ook veel Nederlandse kunst, dus als ik Nederland heel erg mis, kan ik altijd nog daarheen voor een blik op Haarlem of Wageningen. De rest van de middag heb ik besteed aan het opleuken van mijn kamer. Zie de foto's op de andere pagina!

's Avonds had ik een Groot Dilemma. In het complex hier was er een 'Burger & Banter' met gratissss eten en drinken en de kans om mensen van andere gangen te ontmoeten. Om dezelfde tijd was echter ook de eerste les moderne dans van de Modern Dance Society. Omdat je daar gewoon per les betaalt en dus ook per les kunt besluiten of je wel of niet komt, ben ik toch maar naar de Burger & Banter gegaan. Ik heb veel over voor gratis eten. Gelukkig was het ook gezellig, weer aardig wat nieuwe mensen ontmoet. En ja, het waren alweer veel Amerikanen.

Dinsdag begon met een onze ontmoeting met onze erg Schotse schoonmaakster. Ze praat véél en het is niet erg makkelijk om haar te verstaan, maar het is wel een goede manier om aan het accent te wennen. Gelukkig had ik een excuus om weg te gaan: mijn eerste college! Dit was het vak Technology, Religion and Ethics. De manier van leren en lesgeven is hier wel heel anders, het is vooral veel lezen, schrijven en discussiëren. Gelukkig lijkt het onderwerp heel interessant. Volgende week gaan we er echt mee aan de slag.

Na mijn college wilde ik naar de Societies Fair, maar die kon ik niet vinden. Later kwam ik erachter dat ze de verkeerde locatie op facebook hadden gezet, heel handig. Jammer, maar er zijn ook wel andere manieren om de verenigingen te leren kennen. Ik liep wel tegen een poster sale aan, daar heb ik vier leuke posters kunnen kopen voor weinig geld. Zo begint mijn kamer er toch steeds leuker uit te zien!

Aan het eind van de middag ben ik naar het International Student Centre geweest voor gratis thee en koffie. Daarna werden twee films vertoond. Ik ging erheen met mijn huisgenootjes Claire en Victoria. Het was heel leuk en weer veel nieuwe mensen ontmoet! We zijn niet meer gebleven voor de films omdat we honger kregen, in plaats daarvan zijn we met vier andere meisjes gaan eten. Indiaas, erg lekker! En ja, we kregen studentenkorting. Claire had afgesproken in een pub met twee meisjes die ze kent van haar thuisuniversiteit. Victoria, ik en een van de andere meisjes, Jennie, zijn gezellig mee geweest naar de pub. Daar ontmoetten we nog een aantal jongens waar we mee naar Teviot zijn gegaan. Teviot is de student union en heeft een hoop verschillende barren, volgens mij zijn het er zeven, in een prachtig oud gebouw. Het is een hele leuke plek om naar toe te gaan, zowel overdag als 's avonds. Daarna zijn we nog even naar een club geweest waar een karaokeavond was. Wees gerust, ik heb niet gezongen. Al met al was het een hele geslaagde avond!

Woensdag was het een rustig dagje. 's Middags ben ik mijn huisgenoten Claire en Victoria mee geweest op een rondleiding door de stad georganiseerd door het International Student Centre. We hadden een leuke en enthousiaste gids die ons mooie plekjes in Edinburgh heeft laten zien! Na de rondleiding waren we zo koud en verkleumd dat we met drie andere meisjes wat warms zijn gaan drinken in Teviot. Ik vond dat thee met nachos een prima combinatie was en dat bleek een goed idee, ze hebben daar echt de beste nachos ooit!

Onze Spaanse huisgenoot Rocio wilde 's avonds een tangoles proberen en ze had ons meegevraagd. Victoria, ik en een van de meisjes die we die middag hadden ontmoet, Alicia, vonden dat een erg goed idee. We hebben twee uur lang gedanst en het was ontzettend leuk! Helaas bleek ik geen natuurtalent te zijn. Ik denk dat het wel een eenmalige actie is, gezien ik ook al modern en hiphop wil doen. Keuzes, keuzes...

Voor wie het leuk vindt: ik heb foto's geplaatst onder het kopje 'pics'. Ik probeer er regelmatig nieuwe foto's aan toe te voegen.

x Lisa

7 opmerkingen:

  1. Aiai Edinburgh ziet er mooi uit op de foto's! En ons kaartje op de muur ook! ;) Ik lees verder niks over een cursus doedelzak spelen of paal werpen? En whiskey, waar is de whiskey!
    Veel plezier zo de eerste week! :D
    xx Sanne (H. )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij geeft de uni wel een cursus doedelzakken, maar dat paste toch niet helemaal bij religiestudies. Die whisky moet ik nog steeds een keer proeven, maar daar heb ik heb nog wel even de tijd voor!

    Dank je!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wiksey proef je niet! Dat zuip je:D

    Maar mooi verhaal dit! leuke ervaring zo te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha Paul. En hoe je whiskey schreef was misschien het gevolg daarvan..

    Het verhaal ook leuk om te lezen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk Lisa! Zoveel nieuwe indrukken, je zult wel moe zijn! Wel flauw hoor, dat je niet gezongen hebt.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Lisa!

    Super om je blog te lezen en foto's te bekijken! Je schrijft erg leuk! Ik krijg er spontaan heimwee van xD
    Zo te horen heb je het erg naar je zin in Edinburgh. En je hebt de nachos van Teviot ontdekt! Haha, super! :D Ik kan ze van het Hard Rock Café in George Street ook aanraden. Daar kun je helaas niet gratis eten, maar het is wel lekker :P
    Als je van dansen houdt moet je ook zeker eens naar een ceilidh gaan!
    Wat betreft de reactie hierboven: mocht je willen leren doedelzak dan verwijs ik je door naar de Stockbridge Pipe Band ;)
    Veel plezier daaro en studeer ze! :)

    Cheers,
    Yentl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om je verhalen te lezen Lisa! En fijn dat je heel makkelijk allemaal nieuwe mensen hebt leren kennen!
    Als we het over eten en het aanraden van restaurants hebben dan wijs ik graag naar Bell's Diner (7 St Stephen Street), vond ik 1 van de leukste waar we tot nu toe zijn geweest :D
    Heel veel plezier nog, succes met de studie en ik kijk uit naar je volgende post! :)

    BeantwoordenVerwijderen